Tuesday, February 5, 2013

kami guru malaysia


Assalamualaikum..

Hari ni hari rajin gua. Sbbnya gua bgn awl dan mandi awl sbb nk ikut puan umi pegi sekolah. Selalunya time2 cuti mcm ni mmg bercinta la klu gua nak mandi awl. Paling hebat pun gua mandi pkl 10. Gua malas nk mandi awl sbbnya akn busuk kembali slpas struggle buat kerja rumah esp menyapu dan mengemop rumah.

Sistem cikgu skarang x same mcm sistem cikgu yg dulu. Sumanya gara2 ade polisi baru nk meningkatkan prestasi pengajaran cikgu. Kdg2 gua kesian dgn puan umi. Mcm2 kursus kna pergi, mcm2 borang online kna isi. Setahu gua, tugas guru ialah mengajar dan membuat buku rekod pelajaran. Rupanya skang mcm2 benda cikgu kna buat.

Td, gua ade nmpak sorang cikgu berdiri kt depan pintu masuk sekolah. Gua ingatkan cikgu tu bertugas sbg guru disiplin utk denda budak2 yg dtg lmbt mcm zaman gua sekolah dulu. Disebabkan curiosity gua tinggi, gua tanya puan umi tujuan cikgu itu berdiri kt c2. Puan umi jwb skang ade program kasih di mana cikgu2 akan menyapa murid dahulu, mengucapkan hapi burfday pd bezday murid dan memberi ucap selamat pd murid. Program ini bertujuan utk menimbulkan rs sayang ant cikgu dan murid.

“RIDICULOUS” adalah perkataan pertama yg keluar dr mulut gua. Sungguh mengarot program ini. Ye, mmg btul pun nak menimbulkan kasih syg ant cikgu dan murid tp caranya salah. Zaman gua dulu, murid2 yg kena tegur dan sapa cikgu. Sbbnya cikgu adalah org yg harus kita hormat krn cikgu adelah salah satu sumber ilmu bertmbah. Tp skarang lain pulak jdnya. Gua risau satu hari ni, cikgu plak yg akn dikenakan tindakan sbb x sapa murid dl.

Gua rs bukan senang nk jd cikgu nih. Ade org tnya kat gua knp x nk jd cikgu sbb tuan papa dan puan umi cikgu. Gua jwb gua da tgk btp susahnya nk jd cikgu dats y gua x nak. Cikgu diberi amanat yg sgt besar. Suma cikgu main peranan bermula dr tadika smpaila zaman uni. Kt uni cikgu ialah lecturer. Nk jd cikgu kena sabar dan byk bersabar. Lg2 la perangai bdk2 skang mmg susah nk kawal.

Kpd mrk yg akan bergelar cikgu satu hari nnti, gua ucapkan gud luck dan semoga jd cikgu yg berdedikasi. Jadila cikgu krn anda ingin mengajar dan mencurah ilmu pd murid2. Ikhlaskan hati. Jdkanla cikgu2 veteran sbg role model.

Sekian. 

1 comment:

  1. ini memang merepek betul..sekarang ni dah bukan salah guru mendidik..
    sistem dah tak betul.. cukuplah dulu guru mendidik mengalahkan peranan ibu bapa..
    kesian lak kt cikgu2 sekarang.

    ReplyDelete