Sunday, June 14, 2015

Love story part 2

Sambungannya...

 baiklah kita kembali kpd sambungannya.. continue. eh bila nk start cerita ni weh. baiklah ekceli seblum grad gua pernah la jgk mencuba nasib dgn sign up in one of malaysian matrimonial site. but no luck. adala kenal 2,3 orang but x lama. mostly nak kenal bukan atas alasan nak kahwin ke apa but sekadar nak berkenalan. so memang gua tidak berminat dengan alasan ni. so, gua delete account and moved on with my final year project and put that jodoh thing on the side

so, before gua habes pengajian gua ditawarkan untuk melanjutkan pengajian master kat sebuah universiti swasta. fully sponsored. berkait rapat dengan what i had done during my final year which was biochemical engineering. gua mmg eksited. jadi plan gua lepas habis belajar adalah untuk sambung belajar which my parents really encouraged me to do so. 

time passed. but somehow gua masih lagi x dpt any calls or email from the university. one day gua decided to email the professor who was in charged with the whole project. unfortunately, rupanya project tu x dpt proceed cause of x cukup dana and so on. frustrated. yes. sangat. sebab gua memang sgt berharap untuk sambung belajar di situ. time dapat offer tu, professor tu cakap that after a year university gua akan dihantar untuk belajar ke Nottingham.

oh well, gua fikir time tuh probably Allah has another greater plan for me. that time, i was focusing on finding temporary jobs, applied for another universities. october 2013, gua and best buddy gua cik Dinie took a tour at Mid Valley Megamall. ade post graduate educational fair time tu. gua pergi dengan harapan kot-kot la dapat offer gi mane-mane kan. haha tapi time tu gua takdela cadang nak apply oversea. rasa macam tak layak. cik dinie berminat nak apply ke u.s.a. gua hanya berkata dalam hati "hmm.. aku ni mane la layak pegi belajar amerika sane. bawak dalam mimpi je la"

see. the thing is, ape yang terdetik dalam hati kita even sesaat pun, Allah akan dengar. umi gua selalu pesan. never underestimate the power of du'a. jadi time tu gua hanya mampu berdoa agar diberi peluang untuk menjejakkan kaki ke negara orang. gua simpan angan-angan tu dalam botol. tawakal moga jadi kenyataan. 

two months passed by. nak masuk penghujung bulan December 2013. time tu gua akui gua under depression. most of your friends got permanent jobs or sambung belajar. and yet you sat at home, helping around the house. kinda like the maid. i didnt mind. gua suka tolong parents gua. adik 8 orang. so, engkorang bole bayangkan betapa havoc parents gua nak menguruskan. itu je yang gua mampu berikan. nk bg duit, poket gua sendiri berhabuk. so, gua tolong uruskan rumah and adik-adik gua

gua pernah beberapa kali tanya puan umi awatla nasib gua sebegitu rupa. nak amek master, master ke laut. apply keja satu pun takde respond. there were few times that i almost gave up on doing anything. i just sat in my room and pretend things never happened.

but puan umi selalu pesan..

"bila Allah sayangkan seseorang hamba-Nya, Dia akan kirimkan sedikit ujian agar kita selalu ingat dan berdoa pada Dia. Allah rindukan doa dan suara kita meminta pada-Nya. So, bersabar"

and gua sentiasa pegang pesan puan umi

jadi mid of December 2013, tuan papa had to work outstation to Langkawi. Since kitaorg x penah jejak kaki ke sane, tuan papa borong kitaorang semua skali ke sana. first time naik feri. it was SYIOK!! so that time gua memang amik masa untuk clear up my mind from anything and just enjoy the holiday.

never crossed my mind that 2 weeks after the holiday, my life would change to a new phase..

to be continued

adios nachos bersama dip guacamole

No comments:

Post a Comment