Wednesday, November 18, 2015

Road to USA: bye bye Malaysia (Narita to Dallas)


fuyoooh. flight dari jepung ke amerika memang mengambil masa yang tersangat la lama. mau kebas satu badan. but Alhamdulillah no problem sepanjang perjalanan. gua kejap-kejap dok terbangun. kept wondering da sampai ke belum. da sampai ke belum. tak sabor nak menggeliat, buat senaman regangan suma. gua tak sabar nak sampai florida sebab tak sabar nak mandi uitt. sehari dok dalam flight. mau macam apam durian da bau badan. eh. ade ke apam durian?

sampai je di dallas, kami kena melepasi custom and immigration. giler banyak booth kat situ. ade dua section. satu untuk immigrant that is khas untuk american citizen dan non-immigrant for visitor dan yang sewaktu dengannya. gua da cuak time nih. sebabnya kat sini la yang kena serahkan dokumen tuh. tapi luggage kami hanya boleh diclaimkan after lepas kastam. ah sudah. 

cenggini la rupanya booth tu. kat sini depa akan copkan approval of entrance sekiranya no problem
tunggu punya tunggu then sampaila giliran kami. depa siap amik gambar lagi untuk comparison dengan gambor dalam passport. mane tau kot-kot menipu ke kan. parents and tok sedara gua da lepas da. sampai turn gua sangkut sebabnya gua kena serahkan dokumen tu kat situ juga. gua and ayah gua try to explain what exactly had happened time kat narita. mujur officer tu paham and escort kami untuk claim luggage supaya gua dapat serahkan dokumen tu.

lepas penyerahan luggage gua kena diinterview oleh custom and immigration officer. dia tanya soklan exactly macam yang gua kena time dekat u.s embassy di malaysia. pas interview trus dapat cop untuk admittance. Alhamdulillah no problem. so kami boleh teruskan journey untuk next connecting flight ke fort lauderdale, florida. pucat lesi juga time ni. mane taknya. gua dok baca and orang dok bilang payah nak lepas kastam u.s. lagi la if muslim. but Allah permudahkan.

ginila rupanya cop tuh. dulu depa pakai kertas. then kepilkan dalam passport. skang melalui cop ni, sume info kita ada dalam online untuk kegunaan isi borang ke hape ke. gitew la
masa claim luggage yang lain pun Alhamdulillah dipermudahkan. depa tak bukak langsung luggage kami. just tanya if kami ade bawak benda-benda yang dilarang and if theres any food in the luggage. kami bilang just ade maggi, and other instant food yang lain. depa angguk and lepas. fuhh. mase nak lepas ni memang tak putus-putus berdoa moga Allah permudahkan. muka kasi innocent and senyum kasi ikhlas. bila officer tanya baru jawab.  try cover kegelabahan semampu yang boleh. itu antara tips-tips la nak lepas kastam and imigresen.

next connecting flight kami pada pukul 2 petang cenggitu. so kami ambil masa yang ada untuk bersihkan diri, gosok gigi, betulkan ape yang patut macam tudung senget, urat terbelit. dok dalam plane lame sangat penampilan hancus. haha. gua haruslah touch up mane yang perlu. on the way nak jumpa bakal hasbeng kot. kahkah

next entry gua akan ceritakan pasal ketibaan gua di fort lauderdale, florida. tempat yang akan bakal menjadi tempat tinggal gua for only Allah knows how many years

adios nachos bersama dip guacamole

No comments:

Post a Comment